Muzyka Chopina znów zabrzmi w Ostrowie i Antoninie

Wielkimi krokami zbliża się kolejny 37. Międzynarodowy Festiwal „Chopin w barwach jesieni”, Antonin 2018 pod patronatem „Gazety Ostrowskiej”.  Tym razem, zamiast redakcyjnej zapowiedzi, oddajemy głos wybitnemu fachowcowi. Bo któż lepiej, niż Jan Popis, zaprosi na tę duchową ucztę z muzyką na najwyższym światowym poziomie?

 

chopin18net_Fotor

 

Szanowni Państwo – Drodzy Melomani, pragniemy jak najserdeczniej zaprosić Państwa na 37. Międzynarodowy Festiwal „Chopin w barwach jesieni” 2018, do miejsca niezwykłego, jakim jest Pałac Myśliwski Książąt Radziwiłłów w Antoninie. Wszystko wskazuje na to, że Pałac, po rocznym remoncie, umocnił jako zabytek swoją posturę, nie tracąc nic z uroku autentyczności, bo tę cenimy szczególnie. Cenimy, jako jedyne w kraju miejsce, w którym przebywał nasz Największy Kompozytor, i które nie zmieniło się od tamtego historycznego czasu.

          Zanim znajdziemy się w Antoninie, najpierw 20 września, jak to bywa od lat, spotkamy się w Ostrowie Wielkopolskim na Inauguracyjnym Koncercie Symfonicznym. Znakomita Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją MARKA PIJAROWSKIEGO towarzyszyć będzie dwojgu najwyższej klasy pianistom. Najpierw BEATA BILIŃSKA, pianistka niezwykle wszechstronna, będzie wykonawczynią partii solowej w Koncercie fortepianowym C-dur Franciszka Lessla. Utwór ten będzie zapewne dobrym „przygotowaniem” do słuchania już dzieł Chopina z okresu warszawskiego. Koncert Lessla pochodzi z 1813 roku i potwierdza opinię, iż jego autor był w Wiedniu przez dziesięć lat nie tylko pilnym uczniem Józefa Haydna, ale wiele z tej nauki wyniósł, na tyle, że jesteśmy skłonni uważać go z prekursora stylu młodego Chopina.

PHILIPPE GIUSIANO przyjeżdża do nas z Francji, by zaprezentować się w dwóch kompozycjach Chopina: Wariacjach na temat „La ci darem la mano” z opery Don Giovanni Mozarta oraz w Koncercie f-moll op. 21. Zwycięzca XIII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie zaliczany jest do grona najświetniejszych wykonawców tej muzyki, co jesteśmy przekonani, że potwierdzi grając z orkiestrą, i również podczas recitalu solowego na zakończenie Festiwalu już w Antoninie 23 września. Philippe Giusiano będzie z nami przez cały festiwal, przyjmując rolę tegorocznego rezydenta.

          Po inauguracji w Ostrowie przenosimy się na trzy festiwalowe dni do Antonina, gdzie 21 września najpierw złożymy kwiaty pod pomnikiem Fryderyka Chopina, by następnie wysłuchać koncertu w wykonaniu duetu fortepianowego: STANISŁAW DRZEWIECKI i JEKATERINA DRZEWIECKA. Program przedstawia się niezwykle interesująco w swym bogactwie, bo zawiera utwory Chopina, Griega (I Suitę z „Peer Gynta”), Czajkowskiego (Suitę z „Dziadka do orzechów”), Tańce hiszpańskie Moszkowskiego, Tańce węgierskie Brahmsa i jeszcze utwory Astora Piazzoli – twórcy artystycznego tanga argentyńskiego.

          Na sobotę, 22 września – zaplanowaliśmy trzy koncerty. O godz. 17:00 wystąpi 18-letni pianista z St. Petersburga, zdobywca Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie „Arthur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy ‘2017 ARSENII MUN. Mimo młodego wieku jest on już w stanie (i to z sukcesem) zmierzyć się z największymi pozycjami repertuaru pianistycznego, jak „Appassionata” Betthovena czy Gaspard de la nuit Ravela. Spośród utworów Chopina zagra mazurki oraz Balladę g-moll. Zaraz po nim, o godz. 19:00, odbędzie się recital wokalny KATARZYNY DONDALSKIEJ, naszej także bardzo młodej artystki. Jej sopran koloraturowy wyróżnia się nie tylko rozległą skalą, ale też gamą subtelnych odcieni, a w programie mamy pieśni Chopina, także Pauliny Viardot, która przełożyła kilka utworów Fryderyka na głos i fortepian. Będą też niezwykle ciekawe pieśni Józefa Wieniawskiego oraz efektowne kompozycje wokalne takich autorów jak: Donizetti, Toselli, Grothe i in. Przy fortepianie zasiądzie MICHAŁ LANDOWSKI.

          Gdy wybije godz. 22:00 i gdy Salon Pałacu Myśliwskiego spowije noc, by dla dzieł naszego muzycznego wieszcza wytworzyć aurę łagodnej miękkości aksamitu – rozpocznie się Koncert specjalny. Jego bywalcy wiedzą, że jest to nocne spotkanie przy świecach ze wszystkimi artystami, podczas którego słuchamy Chopina. Zazwyczaj rozpoczyna się on Introdukcją i Polonezem C-dur op. 3 na wiolonczelę i fortepian, który to utwór powstawał właśnie w Antoninie i został zadedykowany księciu Antoniemu Radziwiłłowi. Tego wieczoru w Salonie Radziwiłłowskim pojawią się również debiutanci, zaś część poetycką, stanowiącą nieodzowną część Koncertu nocnego, wypełnią wiersze m.in. Romana Brandstaettera. Zaprezentuje je WIESŁAW KOMASA – znakomity aktor teatralny, filmowy i telewizyjny, także reżyser, również wykładowca warszawskiej PWST. W roku 1987 Roman Brandstaetter wydał Pieśni o życiu i śmierci Chopina. W słowie od autora czytamy: „Niektóre utwory zamieszczone w tym poemacie, a mianowicie: Wielka etiuda, Appassionata, Polonez koronacyjny [i in.]… są moimi refleksami i impresjami, powstałymi z inspiracji genialnego twórcy i zaświadczonymi w szczególny sposób jego historycznym i duchowym życiorysem. Nie są więc tłumaczeniami na język poetycki muzyki Chopina ani próbą jej interpretacji”. Możemy tylko dodać, że są to jedne z najlepszych wierszy powstałych kiedykolwiek w związku z osobą i muzyką Fryderyka Chopina.

          W niedzielę o 17:00 odbędzie się koncert kameralny z udziałem naszych młodych artystów, którzy legitymują się już znaczącymi sukcesami i to w skali międzynarodowej. MACIEJ KUŁAKOWSKI, dotąd jako jedyny polski wiolonczelista, znalazł się w ścisłym gronie finalistów Międzynarodowego Konkursu Elżbiety Belgijskiej w Brukseli (2017 r.). Wcześniej wygrał Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Z wysoko cenionym za interpretacje utworów Chopina (i nie tylko Chopina) – MICHAŁEM SZYMANOWSKIM (także laureatem wielu konkursów międzynarodowych) wykona Sonatę g-moll op. 65. Następnie wystąpi TRIO im. WIŁKOMIRSKICH w składzie: CELINA KOTZ – skrzypce, MACIEJ KUŁAKOWSKI – wiolonczela i ŁUKASZ TREPCZYŃSKI – fortepian, by zagrać wspaniałe, nazwane przez Roberta Schumanna „arcydziełem” – Trio fortepianowe Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego.

Tegoroczny, 37. Festiwal, jak już wspomniano, zakończy PHILIPPE GIUSANO recitalem, po którym możemy oczekiwać najwyższej klasy wykonań dzieł Chopina.

          Od kilku lat ramy oficjalnego Festiwalu „Chopin w barwach jesieni” zostały poszerzone o koncert Prolog FORTE, w którym biorą udział uczniowie i zespoły szkół muzycznych oraz koncert EPILOG w wykonaniu laureata 31. Turnieju Pianistów Stypendystów Zagranicznych o Nagrodę im. Księcia Antoniego Radziwiłła oraz  prezentacja pokonkursowa III Ogólnopolskiego Poetyckiego Konkursu Chopinowskiego  „Hymn zachwytu”. Udane te inicjatywy i w tym roku znalazły się w programie Festiwalu. Obie odbędą się w Ostrowie Wielkopolskim, w Forum Synagoga: Prolog 15 września, a Epilog 30 września.

          Zapraszamy Państwa do Ostrowa i do Antonina na 37. Festiwal „Chopin w barwach jesieni”, w przekonaniu, że będzie to czas pięknych, niezapomnianych przeżyć artystycznych.

W imieniu organizatorów, Jan Popis

 chopin18afisz_net chopin18net

 

 

Jan Popis

jan popis

Muzykolog, krytyk muzyczny, producent oraz wydawca płyt CD z muzyką klasyczną, popularyzator muzyki. Ukończył studia muzykologiczne na Uniwersytecie Warszawskim. Specjalizuje się w muzyce fortepianowej, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki interpretacji dzieł Chopina.

 Przez 33 lata, od 1974 pracował w Polskim Radiu – w redakcjach bądź działach muzyki klasycznej, gdzie przygotowywał i prowadził autorskie programy, w tym słynne „Środy chopinowskie”. Od roku 1975 komentuje w Polskim Radiu oraz w TVP dziewięć kolejnych Konkursów Chopinowskich. W 1996 stworzył w Polskim Radiu, wg autorskiego projektu wydawnictwo płytowe, doprowadzając do powstania katalogu liczącego ok. 400 pozycji, z których kilkadziesiąt było nominowanych, a kilkanaście otrzymało statuetkę „Fryderyka”.

 Współpracował z Krystianem Zimermanem przy projekcie światowego tournée Polish Festival Orchestra, w 150. rocznicę śmierci Chopina (1999 r.). Współpracował również, jako doradca z Rafałem Blechaczem. Był producentem albumu płytowego Adama Harasiewicza: Chopin – komplet mazurków (2010 r.)

 Pisze recenzje i artykuły (od 1973 roku) do fachowej prasy muzycznej. Pełnił funkcję redaktora naczelnego „Gazety Konkursu Chopinowskiego” (2000 – 2005). Bierze udział w sympozjach muzykologicznych. Prowadzi wykłady na uczelniach muzycznych m.in. USA i Kanady oraz na międzynarodowych kursach interpretacji. Opracowuje hasła do polskich encyklopedii muzycznych. Występuje w roli jurora międzynarodowych konkursów pianistycznych im. Vladimira Horowitza, im. Emila Gilelsa, im. Haliny Czerny-Stefańskiej oraz im. Artura Rubinsteina.

 Od roku 2000 jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku – najważniejszej i najbardziej prestiżowej krajowej imprezy muzycznej, poświęconej polskim pianistom i polskiej twórczości fortepianowej. Jest także dyrektorem artystycznym i pomysłodawcą formuły programowej Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów „Arthur Rubinstein in memoriam w Bydgoszczy, którego laureatami są m.in.: Julianna Avdeeva i Rafał Blechacz. W 2007 r. w drodze konkursu objął stanowisko dyrektora artystycznego-programowego narodowego wydawnictwa fonograficznego – MUZA Polskie Nagrania.

 

Zostaw komentarz


 
Zapisz komentarz
Redakcja nie bierze odpowiedzialności za treść publikowanych komentarzy. Wpisy naruszające obowiązujące w tym zakresie prawo i dobre obyczaje będą bezwzględnie usuwane, a numery IP osób je publikujących trafią do bazy danych administratora.

Obejrzyj nasze stałe galerie