Najpierw centrum, potem hala? Ruszyła budowa Centrum Przesiadkowego

Rozpoczęły się prace przy budowie Centrum Przesiadkowego, które powstanie na terenach pomiędzy ulicą Wojska Polskiego i Dworcową. Inwestycja to część większego projektu unowocześnienia transportu miejskiego wraz z innymi działaniami niskoemisyjnymi, na który miasto pozyskało blisko 32 miliony złotych.

Centrum (1)

Foto: Wizualizacja przyszłego centrum przesiadkowego 

 

Zadaniem nowego Centrum będzie zapewnienie wygodnej przesiadki i oczekiwania pomiędzy komunikacją miejską, regionalną i dalekobieżną.
Budowa Centrum Przesiadkowego to inwestycja w rozwój ostrowskiej infrastruktury transportu publicznego, system roweru miejskiego, parking. To wszystko ma zachęcić mieszkańców do odbywania podróży wieloetapowych przy wykorzystaniu czterech form transportu: komunikacji autobusowej, rowerowej, samochodowej i kolejowej (odległość 300 m od dworca PKP). Centrum będzie koordynować zakres usług różnych przewoźników oraz ich rozkłady jazdy tak, by jak najlepiej dopasować godziny odjazdów i przyjazdów do potrzeb użytkujących. Poza tym dostępny tam będzie również rozkład jazdy PKP, by jak najlepiej skoordynować proces przesiadania się.
- Z i do centrum będą jeździć autobusy podmiejskie, co ułatwi przesiadanie się również osobom spoza Ostrowa, by mogły kontynuować podróż do centrum lub do innej części miasta – dodaje prezydent miasta Beata Klimek.
Środki na powstanie Centrum pochodzą z tzw. ZIT-ów, czyli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej.
Do ogłoszonego przez miasto przetargu zgłosiły się dwa podmioty. Korzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm, którego liderem jest DROMEX Firma Handlowo – Usługowa Roboty Drogowo – Budowlane Robert Pleśnierowicz, a jego członkiem WERBUD Roboty Drogowo – Budowlane Piotr Pleśnierowicz. Siedziba obu firm jest w Koźminie. Oferta opiewa na nieco ponad 6 mln zł.
W ramach inwestycji w rejonie ulic Wojska Polskiego i Dworcowej powstanie: budynek obsługi centrum przesiadkowego, wiata przesiadkowa, 5 przystanków autobusowych, 2 stacje ładowania autobusów, parking dla 37 samochodów osobowych (w tym dwa miejsca dla osób niepełnosprawnych), 2 miejsca do ładowania samochodów osobowych, parking Kiss & Ride na 6 stanowisk (bardzo krótki czas postoju), stacja roweru miejskiego, parking na 50 rowerów, droga rowerowa i chodniki, zjazd z placu manewrowego na drogę lokalną, zieleń parkowa, mała architektura. W sumie ponad 8700 m2 powierzchni.
Autorem projektu Centrum Przesiadkowego jest ostrowski architekt Wojciech Lepszy. Projekt zawiera również udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, m.in.: dostosowanie krawędzi chodników/peronów do poziomu podłogi obsługującego linię taboru, a także wyznaczenie miejsc do parkowania dla osób z niepełnosprawnościami w najbardziej dogodnych miejscach.
Zakończenie inwestycji zaplanowano na jesień bieżącego roku.
Działania zawarte w miejskim projekcie, którego częścią jest budowa Centrum, a którego wartość całkowita to ponad 42 miliony złotych, mają na celu ograniczenie emisji substancji szkodliwych do atmosfery. To zakup kolejnych autobusów elektrycznych i niskoemisyjnych (6 „elektryków i 3 diesel Euro 6 oraz infrastruktura – 5 biletomatów stacjonarnych i 50 mobilnych), modernizacja infrastruktury transportu publicznego (50 wiat przystankowych, 25 tablic elektronicznych), budowa ścieżek rowerowych z punktami napraw rowerów, rozbudowa systemu roweru miejskiego (kolejne dwie stacje), wdrożenie systemu zarządzania i organizacji ruchu (ITS), modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie osiedli: Śródmieście oraz im. Jana Pawła II (wymiana 1158 szt. opraw oświetleniowych i 338 słupów oświetlenia drogowego).
Przypomnijmy, że w tym samym rejonie – tuż obok centrum – miasto planuje budowę hali widowiskowo – sportowej. Miasto przedstawiło niedawno kilka alternatywnych wersji finansowania inwestycji (piszemy o tym na stronie ………). Decyzję o wyborze podejmie Rada Miejska, już po zamknięciu tego numeru „Gazety Ostrowskiej”. (jw)

Ruszyły już pierwsze prace przy budowie

Zostaw komentarz


 
Zapisz komentarz
Redakcja nie bierze odpowiedzialności za treść publikowanych komentarzy. Wpisy naruszające obowiązujące w tym zakresie prawo i dobre obyczaje będą bezwzględnie usuwane, a numery IP osób je publikujących trafią do bazy danych administratora.

Obejrzyj nasze stałe galerie