Więcej ścieżek rowerowych

Około 50 kilometrów – tyle w sumie jest obecnie w Ostrowie ścieżek i ciągów pieszo-rowerowych. Jeszcze przed wakacjami szykuje się oddanie dużej inwestycji – ścieżki przy ul. Limanowskiego. Postanowiliśmy sprawdzić, jak wyglądają ostrowskie i powiatowe rozwiązania dla rowerzystów i jakie nowe się szykują, a także jakie jeszcze mogłyby w mieście powstać.

1a

W tym roku ilość dróg dla rowerów w Ostrowie się potroi. Jak wynika z miejskich danych, do 2011 r. w mieście było ich niewiele ponad 17 km, teraz – do końca 2014 r. ma ich być w sumie 53,9 km (dofinansowanych ze środków zewnętrznych i postawionych z budżetu miejskiego). Na powiatowych drogach, nie tylko tych znajdujących się w mieście, także przybywa rozwiązań dla cyklistów.

Ścieżka z dofinansowaniem

Od 2009 r. miasto zrealizowało kilkanaście inwestycji drogowych z unijnym dofinansowaniem. W sumie do końca 2014 r. dzięki pozyskanym zewnętrznym pieniądzom wybudowano niemal 15 km ścieżek rowerowych przy remontowanych drogach. To ścieżki i ciągi pieszo-rowerowe przy ulicach: Osiedlowej – 1,25 km, Strzeleckiej – 0,6 km, Sadowej – 1 km, Staroprzygodzkiej – 1,7 km, Kordeckiego i Różanej – 2,2 km.

Powstały także pierwsze rozwiązania dla cyklistów na Piaskach – w sumie ponad 3 km wydzielonych tras dla rowerzystów. Jesienią tego roku zostaną zakończone wsparte środkami zewnętrznymi inwestycje przy ulicach: Brzozowa, Siewna, Długa – długość ścieżki pieszo-rowerowej wynosi niecały kilometr oraz przy ulicach AK, Parkowej i Mylnej – 07, km. Miasto Ostrów uczestniczy też finansowo w dużej powiatowej inwestycji – budowie ścieżki rowerowej przy ul. Limanowskiego, wiodącej na Piaski.

 

Miejskie inwestycje

16

Miasto z własnego portfela wyda też pieniądze na realizację kolejnych inwestycji dla cyklistów. W budżetach miejskich 2013 i 2014 wydzielono pieniądze na budowę ścieżek pieszo-rowerowych i dróg dla rowerów przy kilkunastu ulicach. W ciągu ostatnich dwóch lat zostały wybudowane lub są w trakcie realizacji ścieżki przy ul. m.in.: prof. Kaliny (do ul. Jasnej) – 0,5 km, Piłsudskiego (od ul. Paderewskiego do ul. Komuny Paryskiej) – 0,3 km, Okólnej (od ul. Kordeckiego do ul. Mielczarskiego) – 0,5 km, Witosa (od ul. Grabowskiej do ul. Nowa Krępa) – 0,4 km, Staroprzygodzkiej (od ul. Osiedlowej do granic miasta) – 0,9 km, Świetlicowej – 0,5 km, Grobla – 0,3 km, Brzoskwiniowej – 0,4 km, Wańkowicza (od ul. Osadniczej do ul. Wodnej) – 0,4 km, Poznańskiej do ul. Strumykowej – ok. 2 km. Inwestycje rowerowe na Piaskach to: 1. etap ścieżki wzdłuż ścieżki zdrowia – 0,8 km, 2. etap ścieżki od ul. Plażowej wokół Parku Owadów – ok. 0,5 km. W sumie ścieżki wykonane przez MZZ i z budżetu miasta w latach 2013 i 2014 to 7,5 km.

 

Bolączki cyklistów

11

 

O tym, jakie i gdzie w Ostrowie powinny powstawać ścieżki rowerowe, przypominają też cykliści ze stowarzyszenia „re-EWOLUCJA” i z grupy Rowerowy Ostrów. Kilka lat temu zwrócili uwagę m.in., by nawierzchnia na ścieżkach była asfaltowa, a nie z kostki, a także by  montować w mieście przyjazne stojaki rowerowe w kształcie odwróconej litery U, do których dopina się ramę roweru, a nie koło, dzięki czemu rower zaparkowany jest stabilniej, a przy okazji trudniej go ukraść. Efekt? W mieście montowane są, choć z wyjątkami, głównie stojaki tego typu, zamiast niewygodnych tzw. wyrwikółek.

Rowerzyści zwracają też uwagę nie niekorzystne rozwiązania rowerowe na ścieżkach już istniejących czy miejsca, gdzie drogi dla rowerów powinny powstać. Bolączką cyklistów jest też m.in. ul. Piłsudskiego, przy której ścieżka jest „poszatkowana”, Wrocławskiej – brak przejazdów przy przejściach dla pieszych i zbyt wysokie krawężniki podobnie jak przy ul. Poznańskiej, Strzeleckiej, przy której w poprzek ścieżki znajdują się wyjazdy z posesji, przez co jazda jest utrudniona.

– W Ostrowie powstają ciągi pieszo-rowerowe i ścieżki rowerowe. Brak jednak innych rozwiązań dla cyklistów, które usprawniałyby jazdę i sprawiałyby, że można by jeździć po nich szybciej. Mowa o kontrapasach, czyli o pasach powstających na ulicach jednokierunkowych i na których rowerzyści mogą jechać w przeciwną stronę. Taki kontrapas mógłby powstać na przykład przy ul. Langiewicza. Kolejne rozwiązania mogące powstać w naszym mieście to pasy rowerowe oraz śluzy rowerowe – jedna z nich mogłaby znaleźć się na skrzyżowaniu ulic Piłsudska – Kaliska – mówią cykliści ze stowarzyszenia „re-EWOLUCJA”. Rowerzyści zwracają też uwagę na niedostateczne oznakowanie poziome niektórych ścieżek rowerowych – np. przy ul. Paderewskiego, przez co systematycznie chodzą po nich piesi, na zbyt wysokie krawężniki przy niektórych wjazdach na ścieżki, a także na brak przejazdów dla rowerzystów przy przejściach dla pieszych łączących jedną ścieżkę z drugą. (…)

Tekst i fot.: Hanna Olejnik
CAŁY TEKST W ŚRODOWYM WYDANIU GAZETY OSTROWSKIEJ

Na zdjęciach prezentujemy m.in. rozwiązania rowerowe istniejące oraz te stwarzające rowerzystom

problem jak m.in. przy ulicach: Piłsudskiego, Wrocławskiej czy na moście odolanowskim

Zobacz galerię zdjęć

 

3 Odpowiedz to "Więcej ścieżek rowerowych"

  1. Piotr pisze:

    Ciekawe jak mam przejechać przez wiadukt odolanowski, jak tam zakaz stoi? A może rower na plecach przenieść ?

    • Hanna Olejnik pisze:

      Dzień dobry. Panie Piotrze, o tym jak się NIE da przejechać wiaduktem odolanowskim piszemy w papierowym wydaniu Gazety Ostrowskiej. To nie jedyne trudności zresztą

  2. Piotr pisze:

    Ale za to ścieżka na Piaski super ! A tam przy grobli jeszcze lepiej

Zostaw komentarz


 
Zapisz komentarz
Redakcja nie bierze odpowiedzialności za treść publikowanych komentarzy. Wpisy naruszające obowiązujące w tym zakresie prawo i dobre obyczaje będą bezwzględnie usuwane, a numery IP osób je publikujących trafią do bazy danych administratora.

Obejrzyj nasze stałe galerie